Whiskey for lunch... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu Whiskey for lunch... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

Whiskey for lunch...

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

26 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hello Holland! Wederom een verslagje van de afgelopen week!

Het was weer een productieve week. Wij hebben vorige week veel gewerkt aan het project. Discussies over en weer, ontwerpen, schrijven, data verzamelen, functies, tradeoffs en nog veel meer dingen om gek van te worden. Was eigenlijk ook geen probleem aangezien het toch niet zulk mooi weer was. Jaja ook wij hadden hier niet zoveel zon. Behalve veel goedkope superbagels, een Henry die administratief medewerker heeft gespeeld om een parkeerkaart te regelen en het werken aan het project is er verder niet zoveel gebeurd. Onze polo is ingeruild voor een toyota corolla en afgelopen donderdag was er een medewerkster op civiel overleden. Daar waren ze best wel geschokt van gezien het feit dat ze nog erg jong was. Zij had ook onze huisvesting hier geregeld. Een dag later werd ze al begraven. Blijkbaar doen ze begravenissen dus niet op de “african time” manier.

Oh ja verder was er iemand zo slim om zich met mijn kookkunsten te bemoeien en garnalen 5 minuten te laten voorkoken aangezien dat hoorde en veel lekkerder was. Garnalen overgaar en taai…. Okeeee dat was dus de laatste keer dat ik me laat adviseren door een Afrikaan met koken!

Vrijdagavond zijn we nog wat wezen eten en drinken met wat studenten van de universiteit. Het was een BOB avondje voor mij, maar het was wel gezellig! De volgende morgen ging om 6 uur de wekker. Wij gingen met Gavin, een vriend van iemand die hier verblijft in het B&B hiken bij Howick falls. We zaten welgeteld met ze zessen in een toyota corrolla. Happy me, want ik reed! Na eerst 1,5 uur gereden te hebben kwamen wij aan in Howick falls. Hier hebben we een uurtje gehiked naar de waterval. Vervolgens zijn we naar een kleine game reserve gereden en zijn we hier via een tocht langs de kliffen nog ca. 3 uur wezen hiken. Eerst bovenlangs over de berg en langs een paar duizend teken. Gelukkig hadden ze vandaag geen trek in Dirkie! Op de terugweg liepen we halverwege de berg onderlangs de klif weer terug. Op de terugweg naar Durban kregen we nog een soort chips van gefrituurde varkenshuid (lekker?? Tja….) en ’s avonds waren we allemaal verrot…

Zondagmorgen ben ik weer met Henry naar de kerk geweest. Dit keer zaten we in de collegebanken! Ja een kerk in een collegezaal! Het was echt een toffe dienst. Het enige wat me niet zo aan stond was dat we aan het begin iedereen zijn handje moesten vasthouden. Ik dacht echt van okeeee, waar gaat dit heen…. Maar na 1 minuut kreeg ik mijn plakhandjes weer terug. Verder was het een soort praisedienst op een informele manier. Na ca. een uur begon de preek en deze duurde minimaal 5 kwartier, maar het was echt de eerste keer dat ik geen moeite had met een preek langer dan een uur. Het ging over de relatie tussen spirit, body en soul en dat als je voor je geloof kiest je er ook echt voor moet gaan. En daarnaast ging het over de leefregel ‘box’ van God. Deze bestond uit vier delen, welke waren heb God lief, je naaste, gezondheid en zorg, en dieet. Dit was ook erg interessant. Welgeteld bijna 2,5 uur in de kerk gezeten, maar het was het wel waard!

’s Middags zouden wij met Gavin (die van de tocht een dag eerder) gaan braaien. Hij kende nogal een leuk spelletje met single malt whiskey. Met de goede hoop dat we zo toch gingen eten deed iedereen vrolijk mee. Maarja 1 uur smiddags africa time was uiteindeijk 7 uur ’s avonds….. Oke single malt als lunch doe ik dus nooit meer!!! Want die “dieet” regels heb ik wel bevestigd gekregen gistern. Jaja zo leer je nog eens wat op een zondag!

’s Ochtends werd ik 5 uur gewekt door Gavin. Blijkbaar had iemand hem beloofd naar zijn werk te brengen….. Okeeee dat was dus mijn eerste zonopgangs ervaring in Durban. Verder zijn we ’s ochtends met goede hoop weer begonnen aan het project. 12 uur gingen de kastjes weer dicht en hadden we een afspraak met iemand die werkt als manager van het gehele park project. Daar aangekomen hoorde we dat ze van het weekend was gevallen en in het ziekenhuis lag. Dus dat werd een middagje inproductief bezig zijn. Henry kon naar de travel doctor en het ijscafe was de volgende halte. Het was een yoghurt variant van de swirls waarbij je je eigen beker kon volgooien en per 100 gram een eurlo betaalde. Uiteindelijk kwam ik uit op 500 gram ijs en nog wat aardbeien:) Daarna even een grote boodschap gedaan en nu zit ik in het zonnetje achter me laptop.

Nou dat was het voorlopig wel weer. Deze week gaat de trip naar St Lucia niet door, want die is een weekje uitgesteld. Het zal vooral weer lekker werken worden aan het project aangezien er alweer regen wordt verwacht van de week. Met dat werktempo van ons ben ik benieuwd hoe ver we aan het eind van de week zijn. Verder moeten we ons tripje naar St. Lucia plannen en krijgen we binnenkort een keer surf/waveboard les van die gasten van de universiteit.

Van de week zijn er weer wat foto’s te zien op http://www.flickr.com/photos/henryt2 We hebben ook een filmpje van ons B&B geplaatst op www.civieletechniek.org

  • 26 September 2011 - 18:09

    Marielle:

    Hè Dirkie! Nou 1 blije vooruitzicht.. in NL hebben ze nu ook yoghurt swirls ;) Maakt de cultuur shock straks iets minder dramatisch! :)

  • 27 September 2011 - 07:03

    Emily:

    Dirkie! Ik volg trouw je blog hoor! Echt leuk om te lezen, sommige dingen zo herkenbaar ;) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk-Jan

Actief sinds 23 Aug. 2011
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 11325

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 19 November 2011

Dirkie in Zuid-Afrika

Landen bezocht: