The unusual bungy jump - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu The unusual bungy jump - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

The unusual bungy jump

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

15 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sabonah,

Ik ga weer verder waar ik ben gebleven: Hermanus. Een stadje wat bekend staat om het spotten van walvissen! Met nog 3 bezopen koppies achterin zijn we weer vertrokken uit Stellenbosch. Dag lekkere wijntjes! Via een mooie route door de bergen en langs de zee kwamen we rond lunchtijd aan bij Hermanus. We hadden onderweg behalve een paar pinguins nog niet zoveel gezien, maar daar kwam al snel verandering in. Met een vers stokbrood en een paar lekkere kaasjes onder de arm zijn we naar de kliffen van Hermanus gelopen. Hier werden we opgewacht door een aantal walvissen. Deze zwommen vlak voor de kust en kwamen vaak even boven water kijken! Echt mooi om die grote beesten te zien. Onder het genot van een bakje koffie gingen er nog 2 walvissen een showtje uitvoeren. Net voor de kust vonden ze het leuk om gewoon een aantal keer uit het water omhoog te springen! Wat een opscheppers, maar wel leuk!

De rest van de middag hebben we een mooi strandje opzocht en hebben we lekker gechilld op het strand. Ook heb ik mijn eerste sportieve activiteit sinds maanden weer ondernomen. Wat voelde dat toch lekker om even lekker een poosje te joggen op het strand en wat branden mijn kuitjes daarna toch weer heerlijk! Aan het eind van de dag zijn we doorgereden naar Montagu. Hier hebben we een heerlijke pizza gegeten bij twee opa’s. Deze twee hadden hele verhalen over een trip door Europa en Amsterdam nog voordat ik geboren was. Net als wij hier in een dag een dorp bezoeken hadden hun NL in een dag bezocht…. Zegt toch wel iets over ons “grote” Nederland.

De dag erna zijn we weer vroeg vertrokken. Het zou een lange rit worden richting Oudshoorn. Aankomst tussenstop was volgens de navigatie 1 uur ’s middags, maar rond 12 uur zaten we toch alweer in de auto na een lekker bakje koffie en pasteitje te hebben gehad. Veel rechte wegen door een heuvelachtig landschap zonder een kip te zien vragen er gewoon om om het gaspedaal in te trappen. En nee ik heb geen flitser gezien, althans dat dacht ik! Verder zijn we na onze korte tussenstop doorgereden naar de sewenweeksepass. Dit is een gravelweg dwars door een vallei heen! Erg mooi om doorheen te rijden! Wat een uitzicht weer tussen de stijle rotsachtige kliffen! Halverwege de middag kwamen we eindelijk aan in Oudtshoorn. Hier hebben we een poosje door het dorp gelopen en wat boodschapjes gedaan. ’s Avonds wilden we struisvogelbiefstuk eten, maar aangekomen bij het restaurant veranderde dat al snel. Er stond namelijk een grill combo van biefstuk van kudu, struisvogel, zebra, wild zwijn, krokodil en springbok op het dagmenu. Wat een malse stukjes vlees zeg! ECHT JUMMIE! Daarna hebben we een gezellig avondje gehad met de B&B manager en Barman. Weer hard gelachen en de prijs werd de volgende dag weer betaald op de wc…. Er is hier toch iets wat mijn darmen na een aantal dagen niet echt lekker kunnen verdragen. YES I KNOW, lekker al die details! Wees maar blij dat ik jullie de rest bespaar, want bijvoorbeeld die luchtjes in de auto wil je echt niet nog een keer ruiken!

Na wederom een zeer geslaagde avond stond de volgende morgen een ontbijtje met bacon en roerei van struisvogelei voor ons klaar. Daarna zijn we vol koolhydraten op weg gegaan naar de Cango Caves. Hier hebben we na een erg sloom begin een avontuurlijke route door de grotten bewandeld. Al kruipend, schuivend, tijgerend, glijdend en klimmend vochten we ons een weg door de grot. Erg leuk al hadden we er toch wel iets meer van verwacht!

Daarna zijn we doorgereden naar een struisvogelboerderij. Hier kregen we een rondleiding over de boerderij. De beesten zijn hier in ieder geval een stuk schoner dan die vieze beesten in avifauna. Buiten aangekomen werden er vijf durfhalsen naar voren geroepen. Samen met Kasper en nog drie gasten begaven we ons snel naar voren. Kom maar op met dat beest. Dit resulteerde in een onvergetenlijke ervaring. EEN KUS VAN EEN STRUISVOGEL!!!!! AAAAAHHHHHH!!!!! Wij moesten een stukje voer tussen onze lippen zetten en dat beest pikte dat met zijn bek eruit! Al met al een lachwekkend moment wat ik niet snel zal vergeten! Vervolgens gingen we door naar de rodeo spot. Hier mochten 2 jongens en 2 meiden onder de 75 kg op een struisvogel rijden. Sander en Kasper waren de gelukkige en hebben allebei welgeteld 4 seconden op een struisvogel gezeten voordat ze er weer afgetrokken werden. Wederom weer hard gelachen! Daarna werd er nog wat met het voer gespeeld en werd er bij een oude vrouw de bril van haar hoofd afgepakt en daarna vertrapt. Het zou je bril maar zijn….

’s Middags zijn we nog wezen lunchen bij een waterval en hebben Sander en ik het ijskoude water getrotseerd voor een leuke foto voor de waterval. KOUD!!!! Helaas zijn de foto’s door een incapabele fotograaf mislukt… ’s Avonds hadden we een pastasalade gemaakt met wederom struisvogelbiefstuk en hebben we nog een gezellig avondje gehad met een aantal mensen bij het B&B. Vervolgens zijn nog we een barretje in Oudtshoorn ingeweest. De day after gingen we op pad naar Mosselbay. Dagje strand here we come. We lopen namelijk een dag voor op onze planning dus genieten daar dan ook maar goed van. Het waaide alleen flink hard in Mosselbay. Nadat we gesettled waren en boodschapjes hadden gedaan zijn we nog even rondgereden door het dorp en zijn we een poosje naar het strand gegaan. Het was toch wel lekker ondanks af en toe gezandstraald te worden, het zand je oren uitliep en het koude water koud was. ’s Avonds zijn we naar een film geweest in de plaatselijke bioscoop. The three muscetiers draagt hier de hele dag samen met nog twee andere films! Wij waren ook nog eens de enige bezoekers. De laatste keer dat ik een film in de bios heb gezien met zulk crappy beeld is toch wel weer een aantal jaren terug denk ik. Verder was de film wel leuk en duurde het even voordat ik doorhad dat het zout uit de bak met popcorn er via de onderkant weer uitkwam. Het resulteerde in een tafel vol met zout….

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken richting Plettenbergbaai. Hier hebben we voor 4 nachten een 8 persoons lodge geboekt. Onderweg zijn we gestopt bij Wilderness en zijn we weer eens wezen hiken door de natuur. Heel bijzonder was de route niet, maar het lunchen met stokbrood, abrikooskaas, smeerworst en tzatziki naast een waterval bevalt me wel. Na onze spullen gedropt te hebben in ons mooie stulpje zijn we nog even wezen afkoelen in zee en heb ik voor de tweede keer deze reis een beetje aan mijn conditie gewerkt. Onze lodge bevindt zich ergens buiten de bewoonde wereld en heeft een mooi uitzicht over de omgeving. We hebben de dag afgesloten met een braai en een kampvuurtje. De drie daarop volgende dagen zijn we in de omgeving van Knysna en Plettenbergbaai gebleven. Het weer was ons tevens goed gezind aangezien de zon volop bleef schijnen.

De eerste volle dag in Knysna zijn we naar de Knysna Heads and Quays gereden. Dit is een grote baai welke door een smalle rotsachtige opening met zee is verbonden. Wederom weer een prachtig uitzicht. ’s Middags hebben we de lagune, de kliffen en zee bekeken vanaf een catamaran. Ondanks een ruw windje was het heerlijk toeven op het water en de braai werd ’s avonds weer goed gebruikt!

De tweede dag in Plettenberg stond onze jump op de planning! Springen van de hoogste bungeejump brug ter wereld! De brug is 216 meter hoog en de sprong is ca. 160-180 meter de diepte in. Henry hield de jump voor gezien en samen met Kasper, Sander en Bas liepen wij onder de brug langs naar de springplek. De adreline begon al door mijn lijf te gieren. De eerste bungeejump van mijn leven en meteen de hoogste. SHIT!! Maar Koen en Christel waren me voor gegaan dus dat moest mij dan ook wel lukken! Ik mocht welgeteld als een na laatste van de 11….. Jump 1, een oma naar beneden, jump 2, jump 3, …… jump 8 daar ging Kasper als versteend en zonder een spier te bewegen vloog die naar beneden! Daarna ging Bas die zelfs probeerde een halve salto te maken en toen was ik….. Mijn sprong is samen te vatten als “unusual”….. Ik vroeg wat moet ik doen, gewoon springen en wij geven je een zetje zegt die gast dus ik denk ok. Wachten, wachten, 3 seconden duren lang, wanneer mag ik nou? 5, 4, 3 en toen dacht ik maar gelijk JUMP!!!! Vol goede moed dook ik naar voren richting de diepte, maarrrrrrrrrrrrrrrrrr die eerste twee seconden schrik je je kapot! JE VALT, VOELT NIETS, ZWEEFT, WORD GEK, ZIET DE GROND ONDER Je en dan denk je van shit waarom trok ik mijn benen gelijk weer in. Mijn zwaartepunt verplaatste zich naar mijn onderlichaam en me benen draaide weer onder mijn lichaam. OH OH toen maar met mijn mooiste schoonspringbeweging me beentjes snel weer omhoog gewerkt en met wat gekke fratsen vloog ik verder naar de beneden en een paar seconden later voelde ik de veer mij langszaam weer omhoog trekken, en weer viel je naar beneden en zo ging het nog wel even door! WOW wat een uitzicht, wat een kick en wat een adreline vliegt er door je lichaam heen als je om de kop dat water dichterbij ziet komen. Ik heb de hele middag als ik mijn ogen sloot dat water dichterbij zien komen! Wat me vooral verbaasde dat je niets voelt van de veer, geen schok, geen pijn in je kop, niets etc.! Alleen maar een WOW gevoel! Toch zal ik de volgende keer me beentjes wel recht houden als ik spring, althans dat hoop ik;) Maarja de volgende keer wil ik denk ik uit een vliegtuig springen aangezien ik de hoogste bungeejump nu toch al heb gehad. Oh dat laatste had ik misschien nog even voor mezelf moeten houden haha!

’s Middags zijn we naar het strand van Plettenbergbaai gereden om te lunchen en hadden we een snorkeltour geboekt voor de dag erna. Dezelfde middag hebben we ons nog vermaakt met een biertour bij een lokale bierbrouwer. De biertjes waren over het algemeen niet echt mijn smaak… Veel te bitter, maar wel lekker om een keer te proeven.

Nu stop ik weer even en week 2 van de trip volgt deze week nog wel!

Time for diner! Ciao!

  • 15 November 2011 - 16:39

    Jetje!:

    "het stinkt hier, ik was het niet" waar staat dat ook alweer hahaha! stinkerd! Ik ga met je mee uit een vliegtuig!

  • 15 November 2011 - 16:46

    Paul En Jeanine:

    Zo Dirk..

    Het klinkt allemaal super gaaf!
    Geniet er nog even lekker van!!!

    Groetjes

  • 15 November 2011 - 18:48

    Koen:

    Ha die Dirk,

    Ik spring met je mee uit een vliegtuig hoor :-)

    Leuk om te lezen dat je toch een vriendinnetje bent tegengekomen in Zuid-Afrika ;-)

    Tot zaterdag!

    Xx

  • 15 November 2011 - 20:21

    Bea:

    dirk, dit is unbelieveble!!! gelukkig tot gauw voordat je nog meer van die rare dingen gaat uithalen! kus van ons

  • 15 November 2011 - 20:52

    Celia:

    hey DJ, kom maar snel naar huis voordat je nog meer dingen uithaalt. Tot gauw hopen we xx

  • 16 November 2011 - 09:46

    Emily:

    Ik kreeg er al helemaal buikpijn van toen ik je bungy verhaal las. Respect hoor Dj! haha!! Ben benieuwd naar de foto's!! Tot snel, en goede reis terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk-Jan

Actief sinds 23 Aug. 2011
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 11297

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 19 November 2011

Dirkie in Zuid-Afrika

Landen bezocht: