Hiken @ Drakensbergen & 40kg wiet voor een 10tje - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu Hiken @ Drakensbergen & 40kg wiet voor een 10tje - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

Hiken @ Drakensbergen & 40kg wiet voor een 10tje

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

09 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hello,

Wij zijn weer terug in Durban van een weekend Drakensbergen. Echt amazing! Maar dat komt zo. Verder hebben we afgelopen week weer doorgewerkt aan ons project. Het schiet nu allemaal wel lekker op. Nog een weekje voor het ontwerp, een weekje voor het verslag, presentatie geven en wegwezen. Kaapstad en onze trip komen nu steeds dichterbij!

Vrijdagmiddag zijn we vertrokken richting de Drakensbergen. Na bijna drie uur auto rijden kwamen we eindelijk aan bij de Sanipass (Koen dat klinkt vast bekend). Hier stond een lekker bordje kip kerrie alleen dan anders ons op te wachten. Na een onrustige nacht in een vierpersoons “hok” zaten we al vroeg aan ons engelse ontbijt en werden we om kwart over 8 opgehaald door onze gids. Die dag stond er een hike door de “kleine” Drakensbergen op de planning. Via het terrein van een gloednieuw resort begonnen we onze tocht omhoog. Het was echt spectaculair! Heel anders dan de Alpen en super mooi! Na ca. 7/8 km omhoog lopen kwamen we aan bij een aantal rotsschilderingen. Erg leuk om te zien! Hier hebben we geluncht en zijn we daarna weer vertrokken richting een kleine waterval.

Bij de waterval aangekomen zat onze route er op een kleine 2km na weer bijna op. Maar wij wilden nog even naar de waterval. Via een ongemakkelijke weg op blote voeten door het water bereikte Sander en ik de overkant net iets eerder dan Bas en Kasper. Hun hadden voor een drogere route kozen. Ook Henry bereikte de overkant nadat hij bij het krijgen van natte schoenen toch ook maar de route via het ondiepe water nam. Via een route door het water en over slibberige steentjes die niet zo fijn aanvoelde voor je voetjes bereikten we allemaal de waterval. Echt een mooi gezicht en superschoon water. Na een korte twijfeling besloot ik toch maar het water in te springen en richting de waterval te zwemmen. En als er een schaap over de dam is volgen er meer. 10 minuten later lagen we allemaal op een hete steen te drogen in de zon.

Een aantal leuke feitjes waar we achterkwamen was dat we moesten oppassen voor slangen. Althans vooral de nummer drie in de rij. Er kon namelijk een nogal luie slang op/langs het pad liggen. De eerste die hem zou passeren zou hem wakker maken, de tweede zou hem irriteren, en de derde zou gebeten worden. Een kans van 100% dat de derde persoon gebeten zou worden op basis van twee ervaringen in het verleden. No way dat ik als nummer drie zou lopen:P

Verder kwamen we nog langs een punt wat op de smokkelroute ligt tussen Leshoto en Zuid Afrika. Er wordt hier voornamelijk wiet gesmokkeld. Per persoon zo’n 40 kg en soms liepen ze zelfs met z’n vijftienen richting afrika en weer terug. Hij gaf ons het advies geen foto’s te maken en als we interesse hadden konden wij voor omgerekend 10 euro 40 kg wiet overkopen. Dus voor wie een goedkope coffeeshop zoekt, Leshoto is the place to be. Wij zijn alleen niemand tegen gekomen.
Dan de terugweg. Iedereen weer zo goed als droog op weg richting het vaste land. Dit ging toch een stuk makkelijker, althans Henry vond het toch leuker om nat terug te lopen aangezien die op de terugweg nog tot twee keer toe het water van wel heel dichtbij zag. En dan wel met kleren aan. Plons!

’s Avonds waren we allemaal behoorlijk verrot en zijn we na een paar pilsjes en een spelletje niet al te laat gaan slapen. De volgende dag ging immers half 8 weer de wekker. Dag 2 bestond uit een tocht in een 4x4 naar Leshoto. Een bergstaatje geheel omringd door Zuid-Afrika. Via een behoorlijk hobbelig en steile weg kwamen we na ca. 2,5 uur aan in Leshoto. Wat een primitief leven hebben de mensen daar. Koud, kaal, leeg, kleine hutjes, lekker vers brood, smerig zuur bier, heel veel schapen en ontzettend veel bergen met een schitterend uitzicht vatten deze plaats kort samen. Oh en niet te vergeten de hoogste pub van Zuid Afrika op ruim 2800 meter hoogte. De gluhwein is hier een aanrader!

De terugweg naar beneden ging toch wel een stuk sneller dan de heenweg. Via wederom heel veel hobbels, steile wegen en flink wat stofhappen kwamen we terug bij de backpackerslodge. Even snel wat drinken en weer terug richting Durban. We wilden voor het donker weer terug zijn op de grote snelweg omdat er ’s avonds op de binnenwegen nogal eens wat vee voorbij loopt over de weg. Nou en nu zijn we verrot en wel weer terug in Durban. Zometeen nog even spullen pakken voor morgen en nu hopelijk wel een goede (maar korte) nacht maken.

Morgen vertrekken we naar St Lucia. Hier hebben wij twee interviews en gaan wij nog een aantal metingen uitvoeren. Wij hebben nog een aantal gegevens over de stroomsnelheid en de waterstanden rondom het huidige Backchannel nodig. Op dinsdag komt de professor ook nog met een andere student met nog meer meetapparatuur zodat we nog wat extra (backup) proefjes kunnen doen.

Nou bij deze weer een update uit Durban. Na een week van wolken, wat regen en af en toe zon is het weer hier de laatste week weer veranderd in zon, zon en nogeens zon! I like!

Foto’s zijn eind deze week weer te zien op http://www.flickr.com/photos/henryt2

• 09 Oktober 2011 - 19:49

Je Liefste Zusje:

Leuk hoor!

• 10 Oktober 2011 - 10:33

Bea:

hey dirk wat een belevenissen allemaal, wel super leuk om steeds je verhalen te lezen. dat wordt staks een saai leventje als je weer in nederland aankomt ben ik bang, maar ja wel super om op terug te kijken! have fun tot horens! en groetjes van ons

• 10 Oktober 2011 - 11:43

Celia:

hey wat een avonturen weer zeg! superleuk hoor en zo te lezen geniet je volop!
    groetjes van ons allemaal

• 17 Oktober 2011 - 19:30

Oom Jan (Doornspijk):

Hallo Dirk Jan,
    Leuk om je verhalen te lezen, volgens mij heb jij een prachtige tijd in een heel mooi land. Geniet ervan en ik kijk uit naar het volgende verhaal.