Last days - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu Last days - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

Last days

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

21 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hier mijn laatste verslag van de laatste dagen afrika en dubai. Ik ga verder waar ik was gebleven. The day after the jump. We moesten vroeg op want wij wilden een hike doen langs de Robberg kliffen en zee en daarna wilden wij gaan snorkelen, maar….. het was bewolkt…. Ohoh!!! Vol goede moed toch maar weer vertrokken en op weg naar het Robberg nature reserve. Hoe dichter we bij zee kwamen hoe blauwer de lucht weer werd. Auto uit, korte broek weer aan en op pad langs de kliffen. De hike was erg mooi en via een aantal stijle rotsachtige en duinzanderige paden kwamen we halverwege aan bij een uitzichtspunt over een paar honderd robben (zeehonden). Deze zaten/zwommen ca. 50 meter onder ons en stonken ook nog eens. Na een wedstrijdje de duin af rennen met Sander en mijn schoenen en broek weer geleegd te hebben zijn we via de andere kant van de klif weer teruggelopen naar de auto. Na voor de zekerheid nog even gebeld te hebben met de duikschool moesten we onze snorkeltrip in de middag helaas skippen…. Ok whats next! Body boards huren en gebruik maken van de wilde golven. Eerst denk je van boring en het lukt niet, maar als je een grote golf op je bodyboard weet te pakken vlieg je tientallen meters over het water naar het strand! Helaas trok de lucht weer dicht en na 2 uur te hebben genoten van de golven waren we echt helemaal kapot! Maar zo’n bodyboard huren hadden we echt vaker moeten doen! Echt supervet, maar wel dodelijk vermoeiend met een sterke stroming onder water.

De volgende dag stond Tsitsikamma op de planning! De eerste planning bestond uit een tocht met banden door de storms river en daarna een korte hike over de storms river bridge. Helaas was de waterstand in de rivier te laag wat er voor zorgde dat wij deze activiteit moesten skippen. Ter vervanging wilden we ’s ochtends het koude zeewater trotseren met onze bodyboards. Helaas waren de golven te kort doordat het eb was. Na een lekker uitgebreid ontbijt met koffie, jus d’orange en een omelette zijn we verde gegaan r naar de storms river bridge! Hier wilden we in eerste instantie een korte hike maken en de brug per voet oversteken. Aangekomen bij de brug kozen we er alleen voor om een kijkje te nemen bij het hoge uitkijkpunt. Op de kaart leek het maar een klein stukje. In werkelijkheid was het dodelijk vermoeiend doordat het een kort maar supersteil pad was richting de top. Na boven een kwartier te hebben uitgehijgd zijn we weer terug naar beneden gegaan. Daar kwamen we toch echt tot de conclusie dat we helemaal gesloopt waren.

De rest van de middag hebben we doorgebracht in de auto naar Addo. Helaas was er in onze planning geen tijd meer voor de baviaanskloof. Na ’s avonds een heerlijke T-bone te hebben gegeten zijn we vroeg naar bed gegaan. De volgende morgen ging de wekker alweer om kwart voor 5. Wij hadden een vroege safari geboekt door het Addo Elephant National Park. Na een slechte, hete, mugrijke en vermoeiende nacht stonden we om kwart voor 6 netjes in het park te wachten op onze ranger.

In het park kregen we een rondleiding door het zuidelijke deel van het park. De beestjes moesten even op gang komen, maar na een aantal eenzame olifanten kwamen we een hele kudde tegen. Helaas was er in de tour niet oneindig veel tijd om te blijven kijken en zijn we weer doorgereden. Niet dat dat erg was want op dat moment hadden we 3 van de big five alweer afgevinkt. Naast de olifant, buffel en leeuw zagen we veel kudu’s , antilopen, jakhalzen, zebra’s, zwijnen en roofvogels. De leeuw was ons goedgezint aangezien deze langs onze auto liep en er maar negen leeuwen in het hele park aanwezig zijn. Na onze koude maar mooie tour zijn we na een korte eetpauze met onze eigen SUV het park weer ingereden. Het duurde wederom even voordat de beestjes op gang kwamen, maar het wachten werd beloond.

Wij kwamen terecht tussen een kudde van tientallen olifanten. Oud en jong liepen om onze auto heen. Wat een beesten zeg! Echt geweldig om die beesten een poos van dichtbij te bekijken. Het was wel oppassen voor gekke fratsen van de mannetjes olifanten aangezien deze met een overdosis testoron rondliepen en dan nogal geweldig konden zijn. Helemaal voldaan en met een goed gevoel gingen we nadat we wederom in de verte onze leeuwing gespot hadden op weg naar de zuidelijke toegangspoort. Onderweg kruisten we nog een aantal schildpadden en andere beesten en kwamen we tot onze verrassing nog twee mannetjes leeuwen tegen. Deze lagen langs de weg in de bosjes te “slapen”. Wat een beesten en wat konden wij ze van dichtbij aanschouwen. 100 meter verder blokkeerde een olifant wederom ons pad, maar na inhaalactie waren we daar ook zo weer voorbij. Op naar East London voor onze overnachting. Hier kwamen we rond etenstijd aan. Onderweg zijn we vast begonnen met acclimatiseren. In Addo was het bewolkt maar hoe verder we richting onze bestemming reden hoe slechter het weer werd. Het was er bij aankomst 15 graden en regenachtig! Toen kregen we ook nog eens te horen dat dit weer de komende twee dagen aanhoudt…. Dat wordt nog wat want we moeten nog steeds snorkelen en surfen! Maarja, we shall see!

Maar we zijn aangekomen in Coffee bay! Een prachtig traditioneel Zuid Afrikaans dorpje van 2000 inwoners met veel backpackers! Het weer onderweg was nog best redelijk en aangekomen hebben we nog even in het zonnetje genoten van een lekkere bak koffie en hebben we een duik genomen in zee. De route ernaar toe was echter dramatisch de laatste 50 km bestond de eerste helft uit een onverhard pad vol met gaten, geulen en rare hobbels! Achterin zie je denk ik nog wel wat hoofdafdrukken in het plafond staan. Maarja achteraf hoorde we dat we ook een verharde weg konden pakken, maar dat de GPS navigaties dat nog niet echt doorhebben….

De avond bestond uit een excursie naar het dorp en een ontmoeting met de locals. We kregen uitleg over de manier van leven, mochten wederom lokaal bier proeven (niet te zuipen maar minder erg als in Leshoto), kregen een vegatarische maaltijd met dikke pap met jus, een soort maismacaroni met wat groente en kruiden uit een potje en een bord soep met brood. Verder hebben we de avond afgesloten met een lokaal feestje en een aantal dansoptredens van de big mama’s en wat pilsjes bij de backpackers hut.

De next day moesten we er vroeg uit! Onze eerste surfles stond op het programma. Met wetsuit en zonder Kasper en Henry zijn ik, Bas en Sander voor het eerst wezen surfen in Z-A. Wij kregen les van een oud kampioen! Daar kwamen we er al snel achter dat we al veel eerder hadden moeten surfen! Wat een vette sport is dat! Na een kwartiertje theorie en oefenen op het zand het water in en gelijk wat golven pakken. Na een aantal keer vallen bleven we allemaal redelijk snel een hele golf op ons bord staan! Na 1,5 uur surfen was het toch echt helaas weer afgelopen! Daarna nog snel een omelet als tweede ontbijt gegeten en zijn we half 11 vertrokken voor onze laatste hike in Zuid Afrika. Via een aantal kliffen en bergen gingen we op pad naar de ‘hole in the wall’. Een gat in een berg waar de golven doorheen slaan. De route ernaar toe was best vermoeiend en halverwege konden Sander en ik Kasper afvoeren naar een dorpje vlakbij waar hij opgepikt zou worden door een auto. Hij was door ze enkel gegaan en moest helaas opgeven. Uiteindelijk kwam die net zover als ons alleen met minder km’s in zijn benen. De terugweg werden we gelukkig gereden.

De dag erna ben ik nog een keer wezen surfen en zijn we verder gereden richting Durban. 100 km onder Durban hebben we nog overnacht bij een backpackers lodge en hebben we nog een dagje gechilld aan het strand. Snorkelen was helaas niet mogelijk ivm met de sterke stroming in zee. 's Avonds zijn we weer vertrokken richting Durban.

De laatste dag bestond vooral uit inpakken en gedag zeggen. Met 4 taarten onder de arm hebben we afscheid genomen op de uni. Bye bye Durban.

Next place: Dubai! Na een lange vlucht kwamen we 's ochtends vroeg aan in Dubai. Om jullie een lang verhaal te besparen van deze mega stad zal ik het kort samenvatten: Mega, mega, mega en nog eens mega! Wat een stad! Wat een geld hebben ze daar! Mega malls, mega torens, mega projecten, mega winkels, mega vette auto's, mega fonteinen, etc.

Onze twee dagen bestonden vooral uit het bezichtigen van alle mooie gebouwen, touristentrekpleisters, genieten van het weer en een desert safari, Maar wat een stad zeg!

Nu zit ik weer op me koude kamer in NL! Wat een kou, wat een rotweer, wat een geweldig internet en wat een geweldige macbook weer. Happy to be home, maar het was zeker een onvergetelijke ervaring! Thanks voor alle support en medeleven!