St Lucia and the sharks! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu St Lucia and the sharks! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

St Lucia and the sharks!

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

17 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hello,

De tijd vliegt voorbij! Het een na laatste weekend in Durban zit er op en de eindpresentatie komt dichterbij. Een drukke week ligt voor de boeg en we moeten nog even genieten van ons laatste weekendje Durban! Nu even een verslagje van de afgelopen week. Na een prachtig weekendje in de Drakensbergen zijn we vorige week maandag vroeg vertrokken naar St Lucia. Na een afrikaans avondje waar de sleutel op de universiteit zoek was en de prof deze om zes uur ’s ochtends kwam afgeven op de uni, zaten we iets over zessen in de auto naar St Lucia. Na bijna een uur te hebben ingereden op de tijd kwamen we precies op tijd aan voor onze meeting. Verder was de stress van het openbreken van de monding van de rivier wat gedempt en konden wij zonder zorgen beginnen aan onze metingen. Wij hadden ’s ochtends eerst twee interviews en zijn daarna met twee onderzoekers een aantal metingen gaan doen. Na afloop kregen we nog een gratis lunch ook! Eind van de middag was het nog even tijd voor een duik in het zwembad. Uiteindelijk kwam er uit de gemeten data een vershil van 6 meter die in werkelijke rond de 10 cm zou moeten liggen. Heel interessant die GPS apparatuur.

’s Avonds stond onze eerste nachtsafari op de planning. Althans eerst moesten we nog bijna 2 kg biefstuk wegwerken van de BBQ. Het zien van een lepherd (luipaard) was bijna een zekerheidje volgens de verkoper. Niet dus….. Het was wel leuk om ’s nachts waterbokken, kudu’s, neushoorns, hippo’s, antilopen, waterbokken, kudu’s, waterbokken, kudu’s en waterbokken te zien maar wij deden het toch eigenlijk voor de cheetahs en de luipaarden. En nu net die laatste twee kunnen we nog niet afstrepen van ons lijstje.

Dinsdagmorgen begon met een gratis ontbijt bij het B&B! Eieren, spek, toast, champignons, worstjes, yoghurt, fruit en koffie stonden ons op te wachten. En nog gratis ook, net als de overnachting btw op de kosten van het onderzoeksfonds. Rond half 10 kwam de professor ook aan met een andere student met nog meer meetapparatuur zodat we nog wat extra proefjes konden doen. Verder was het volgens mij national aapjesdag. Er kwamen allemaal mensen van het wildlife gebeuren en van de opdrachtgever kijken wat wij allemaal aan het uitspoken waren met de prof. Samen met Sander hebben wij een aantal delen van ons projectgebied opnieuw ingemeten. Nu was de nauwkeurigheid op een paar cm nauwkeurig wel correct. Mag ook wel na een paar uur spelen met apparatuur van een half miljoen. Na een halve dag van metingen uitvoeren in de brandende zon kregen we wederom een lunch aangeboden van de prof. Een mega schaal vol met seafood was een welkome verrassing voor mijn lege maagje. Daarna was het nog snel even wat spulletjes kopen en weer terug naar Durban.

Woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag hebben we vooral weer aan het project gewerkt. Het ontwerp is zo goed als af en wij moeten deze week nog aan ons verslag klussen en wat extra plannetjes schrijven. Aankomende maandag staat onze eindpresentatie op het programma. Op dit moment ligt ons ontwerp, mits wij het goed presenteren aan de belanghebbende, misschien wel op het puntje van uitvoeren. Dat wordt dus even goed ons best doen.

Verder zijn wij zaterdag naar een rugby wedstrijd geweest van de Sharks. Kaartje van 5 euro mogen ze in de NL ook wel rekenen voor een voetbalwedstrijd bij Ajax. De wedstrijd eindigde in 53-8 voor de sharks. We zaten ook nog gezellig tussen een rij supporters van de Sharks en de tegenstanders. Toch wel iets anders dan een wedstrijdje voetbal, maar wel super leuk om te zien hoe mensen elkaar letterlijk omver werpen. Zondag zijn Henry en ik nog naar de kerk geweest op de universiteit waar we met 200 studenten wederom een mooie dienst hadden. De beleving van de dienst wordt hier toch wel iets nadrukkelijker geuit dan in NL. ’S Middags hebben we nog een korte hike gemaakt in een groot park net naast Durban. Na al die wildernissen was het wat gewoontjes:P ’s Avonds nog even met een paar kilo vlees gebraaid en toen was de dag zo weer voorbij.

Verder zijn we bezig met het voorbereiden van onze reis naar Cape Town! Iedereen heeft er echt super veel zin in om te reizen dus dat wordt vast leuk en daarnaast waarschijnlijk ook een aanslag op mijn rekening:p Ook het hotel in Dubai hebben we alvast geboekt voor onze terugreis. Nog een maand en dan stappen wij het koude NL weer binnen…..

Nou bij deze weer een update uit Durban. Afgelopen week hebben we prachtig weer gehad en nu regent het weer. Raar klimaat hier …. Maarja deze week zitten we toch nog binnen.

Foto’s zijn weer te zien op http://www.flickr.com/photos/henryt2

• 18 Oktober 2011 - 10:07

Jetje:

Over een maandje zie je mij weer!:-) genioet er van dirkie!