Weer een week voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu Weer een week voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

Weer een week voorbij

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

18 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Daar ben ik weer! Gezellig! Even een verslagje van de afgelopen week! Afgelopen zaterdag bestond eerst uit uitslapen na een prachtige week in St. Lucia. Na een rustig ochtendje was het dan toch echt tijd om even orde op zaken te stellen op de universiteit. Wij zijn toch echt begonnen aan het echte werk.

Op zondag ben ik eerste ’s morgens met Henry naar een baptistenkerk geweest. Wat zeg ik, kerk??? Was meer een huiskamer met bij binnenkomst nog geen 10 mensen waarvan er 3 stonden te zingen voorin de kerk. OKKKEEEEE dacht ik toen, maar uiteindelijk waren we toch nog met ca. 25 aanwezig! En het mooie was nog dat de dienst ook heel mooi was. Op een of andere manier straalden deze mensen echt wat uit! Echt mooi om te zien! Na afloop hebben we nog even koffie gedronken en zijn wij weer terug gegaan naar de rest. Deze zaten de eerste WK rugby wedstrijd van het toernooi in Nieuw Zeeland te bekijken. Toch nog even het laatste kwartiertje meegepikt! Dit leeft hier net zo als voetbal in NL. ’s Middags was het tijd voor het strand en een zee met mega hoge golven en welgeteld 5 blanke jongens, wij dus…. Na wederom een heerlijke braai was de dag toch ook zo weer voorbij.

Maandag was het weer University day. Het duurde even voor we echt opgestart waren, maar uiteindelijk loopt het nu allemaal wel. We hebben zelfs een parkeersticker voor researchers, staf dus, bemachtigd waardoor we gewoon voor de deur kunnen parkeren. Oh wat een jaloerse koppies zag je bij die andere studenten toen we dat vertelden. Verder stond er ’s middags een Durban’s specialiteit op mijn lunchmenu. Een bunny choo of zoiets. Het was een uitgehold half brood met een Indiase kipcurry erin! ERRRUUUGGG lekker al zeg ik het zelf, behalve al de ca. 25 botjes die ik eruit moest vissen. Maar de dag was nog niet voorbij want we moesten nog boodschappen doen. En daar begon het hoogtepunt van de dag tijdens de terugrit naar huis. Ik zag een auto aankomen, en riep auto, auto, auto, AUTO, AAUUTTOO!!!!!!!! Oh ja, die zag die niet. Pffieww met mijn hart in mijn keel kon ik 30 seconden later toch weer veilig uitstappen op het vasteland! Vast wel een herkenbaar beeld voor sommigen;)

Dinsdag is er verder niet zoveel gebeurd. Wij hebben lekker doorgewerkt aan het project en zitten allemaal flink te tobben met overtollige gassen van de pasta met doperwten en bacon van Kasper. Ik had meer doperwten op mijn bord dan pasta en spek bij elkaar. Woensdag bestond ook voornamelijk uit het werken aan het project en een gesprek met iemand die onderzoek heeft gedaan naar de huidige backchannel. Ik zal verder geen boring details geven. Wij hebben btw een lekkere manier van lunchen uitgevonden! Mega bagels bij de supermarkt voor 1,60! Beter dan dat droge fabrieksbrood hier!

Donderdag was ons gevraagd om een presentatie te geven aan andere masterstudenten wat wij precies deden. Beloning: pizza’s als lunch! In plaats van een saaie presentatie over de eerste gedefinieerde eisen van ons project te geven hadden we besloten om wat over NL te vertellen. Klompen, kaas, schaatsen, sneeuw, fietsen, wilde varkens, de deltawerken, Delft etc. hebben Kasper en ik ze met behulp van wat plaatjes laten zien.

Vrijdag was het een half dagje voor Dirk. ’S Middags had ik afgesproken om mee te doen met een voetbaltoernooi met een aantal andere studenten. Het was een ongeregeld zooitje en duurde even voordat we begonnen, maar uiteindelijk hebben we toch 2 wedstrijden van een uur gespeeld. De eerste gewonnen, en tweede verloren op penalties. Iets waar ik wel achter ben is dat die Afrikaanse ventjes op hun blote voeten een stuk beter kunnen voetballen dan de meeste “blanken” op dure schoentjes.

’s Avonds zijn we nog wat wezen drinken op “de” Florida road. Kort maar leuk en gezellig avondje gehad. Zaterdag was het uitslapen, de rugbywedstrijd van Z-A jammer genoeg gemist, en op zoek gaan naar de valley of 1000 hills. We kwamen aan bij Kanskloof ofzoiets en besloten daar naar beneden te lopen naar de waterval. Duurde 1 uur en 15 minuten volgens de kaart. 2 uur later waren we beneden… Was best wel een stijl eind naar beneden. Althans dat denk ik want veel meer dan het randje kon je niet zien als je naar beneden keek… Maar het was wel echt prachtig daar. Toen we beneden waren gooiden Bas en ik op de terugweg het tempo maar iets omhoog. Drie kwartier later waren we, dan wel helemaal gesloopt, weer boven. Valley of 1000 hills hebben we verder niet kunnen vinden, maar dat proberen we wel weer een andere keer.

’s Avonds hadden we een soort “campus” feestje. Op uitnodiging van de andere masterstudenten werden we op Afrikaanse tijd bijna een uur te laat opgehaald. Het was toen al wel bijna half 7! Vroege vogels hier! Eerst nog een pilsje gedaan boven op het dak van een studentencomplex en daarna met ze zevenen achterin een open pickup naar het feestje. Was erg gezellig en het was een erg goedkoop avondje vergeleken met Nederlandse begrippen;) Dubbele wodka rasberry/cola voor 2 euro en alle refills voor een euro, wat wil je nog meer;)

Zondagmorgen zijn Henry en ik vroeg naar weer een andere kerk gegaan. Dit keer een Nederduits gerefomeerde kerk. Hier spraken en zongen ze Afrikaans. Erg duidelijk wanneer je meeleest, maar als ze aan een stuk beginnen door te praten versta je er soms geen zak van. Het orgel hebben de meeste kerken hier volgens mij ingeruild voor gitaren, piano’s, saxofoons etc. De braai om 10 uur ’s ochtends na afloop van de dienst hebben we maar overgeslagen. ’s Middags zijn we een middagje naar het strand geweest. Dit keer was het wel een strand waar we ons niet in het middelpunt van de belangstelling voelden. Het was hier helaas maar 31 graden…

Deze week staat weer in het teken van werken, werken, werken… tot het weer weekend is. Het is hier van de week waarschijnlijk toch niet zo warm. Zaterdag krijgen we een rondleiding van een kennis van een kennis van de huisbasin hier die hier vaak over de vloer loopt. Hij ging ons alle leuke plekjes van Durban laten zien waar de gidsen je niet heen sturen. Ik ben benieuwd. De week daarna is het hier een soort van krokusvakantie en gaan we waarschijnlijk een paar dagen naar St. Lucia met de professor om daar nog met de meest betrokken onderzoeker te praten.

Wat we tussendoor allemaal nog gaan doen lezen jullie vanzelf wel weer. Oh ja, na twee weken was verzameld te hebben met ze allen hebben we het zooitje maar gedumpt bij een wasserette. Kost iets van 16 euro om 6 boodschappentassen vol met was te wassen, drogen en strijken. Oh en de tickets naar Kaapstad zijn geboekt. Wel geteld 300 euro met ze 5en!

Van de week zijn er weer wat foto’s te zien op http://www.flickr.com/photos/henryt2 We hebben ook een filmpje gezet van St. Lucia op www.civieletechniek.org

• 19 September 2011 - 19:33

Jet:

Whaha doe je voorzichtig met .... als chauffeur. Ben elke dag blij als je op het vaste land sta haha! Leuk verhaal brother. heb je nog tijd van de week om te skypen?
    Ik mail je morgen een update 3/ was gister bij koen dus kon niet mailen. Dikke knuf

• 19 September 2011 - 19:36

Jan En Hanny:

Hallo Dirk-Jan
    Wat leuk om je reisverslag van de afgelopen week te lezen. Jullie vervelen je niet zo te lezen.
    Alvast een fijne vakantie in Kaapstad gewenst en we kijken alweer uit naar de volgende berichten en nieuwe foto's
    hartelijke groetjes uit Doornspijk