Dirkie in St Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu Dirkie in St Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

Dirkie in St Lucia

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

09 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hola,
We zijn weer terug van een weekje St Lucia. Het was een weekje vol avonturen, hippo’s, croqs, hertjes en nog veel meer. Het begon met een rustig ritje over de snelweg naar St. Lucia. We kwamen al voordat we bij St Lucia waren de eerste zebra’s tegen. Aangekomen in het dorp zagen we nog niet zoveel van al dat beloofde wild. We zijn na het inchecken gelijk naar het wildlife research center gereden waar we een afspraak hadden met Spooh. Hij zou ons in een 4x4 rondrijden naar de projectlocatie. Met vier gasten in de achterbak en Dirkie als bijrijder knalde we over de duinen heen richting de bushbush. Al met al een comfortabel ritje in zo’n verend stoeltje;) Veel meer dan MEGA golven aan zee en een soort kieviet kwamen we onderweg niet tegen.

Aangekomen zagen we de kraan die was begonnen met graven van onze backchannel. Na ongeveer 3 meter graven is deze tijdens een dag regen ruim 1-2 meter naar beneden gezakt. Dag kraantje. Op naar het oude backchannel. Via een smal weggetje kwamen we aan bij het eind van de oude backchannel. Hier werd er met tegenzin van Spooh besloten om een stukje de bushbush door te lopen richting de oever. 20 meter verder in de blubber besloten we toch maar om terug te gaan. De eerste hippo en luipaard voetstappen zijn ook gevonden. Via de duinen zijn we weer terug gereden naar St Lucia.

Na het eten begon ons avontuur pas echt! ’s Nachts lopen de hippo’s en andere beesten door het dorp! Met twee mini zaklampjes vertrokken we op hippo jacht. Al snel begonnen de eerste broekpoepers te piepen of we niet terug moesten om de auto te pakken. Nee hoor gewoon doorlopen! En ja hoor een paar honderd meter verder ging er een raampje van een tegemoetkomende auto open! You guys are looking for hippos? Watch out, there is coming one around the corner! Whoohoo! 2 minuten later in de spotlight van de auto kwam de hippo eraan gelopen door de bosjes. Wij allemaal stukje naar voren om te kijken en toen gelijk weer keihard wegrennen omdat dat beest toch wel ineens erg snel dichtbij kwam! Haha gelachen werd er zeker! Na een paar foto’s van hem te hebben genomen zijn we snel terug gegaan naar het B&B en de auto. Op zoek naar nummer 2! En ja hoor na het eerste rondje door het dorp kwamen we er weer een tegen in de auto. Snel wat foto’s gemaakt voordat hij zich verstopte in de bosjes.

Dinsdags zijn we een heel stuk over een vlonder langs het water gelopen. Hier hebben we aardig wat hippo’s en croqs gezien. ’s Middags hadden we een afspraak bij de opdrachtgever van het project. Hier hebben we veel gehoord en geleerd over de huidige gang van zaken. Mag ook wel na 2 uur aan presentaties. Daarna hebben we voor de helft van het geld een halve dag safari geboekt dus woensdag werden we ’s ochtends om 5 uur opgepikt voor een safari van 7 uurtjes. Na het eten toen het donker was wederom op hippo jacht, helaas zijn we op twee bambi’s na niet zoveel meer tegengekomen…

De safari was echt amazing! Een uur lang verkleumen van de kou ’s ochtends achterin een jeep door wat locale dorpen was het waard. We zijn naar het Mfolozi game park gereden. Hier hebben we leeuwen, olifanten, neushoorns, giraffen, gnoes, buffels, zebra’s, waterbuffels, zwijnen, apen en mega veel impala’s gezien. Dit was echt vet! Nu alleen nog een luipaard om de Big 5 af te strepen. Op de terugweg naar St Lucia kwamen we nog een olifant tegen die de weg overstak. Geniaal vooral op het moment toen de olifant duidelijk maakte dat we op zijn pad stonden.
’s Middags zijn we nog langs geweest bij een onderzoekster van het project. Zij zorgde ervoor dat we gratis een Hippo en croq boat tour konden bezoeken om de meren te bekijken. Zijn we toch nog een beetje productief bezig deze week.

Op donderdagmorgen hadden we een afspraak met de vertegenwoordiger van de suikerriettelers. Hier waren we al vroeg klaar en toen zijn we via een krokodillenpark naar cape vidal gereden. Dit lag in het natuurpark van St. Lucia. Doelstelling: zwemmen, een luipaard spotten en slapen in een lodge in het park. In het park hadden we echt een prachtig uitzicht over de meren en de wetlands, en aan zee waren er mega hoge golven. Tijdens een foto maken met de vlag van Van den Herik hebben we dat gevoeld ook. Zeiknat! ’s Avonds ook nog gebraait bij de lodge en wederom op luipaard jacht maar zonder succes.

Vrijdag gingen we wederom weer vroeg ons bed uit en zijn we zelf door het park gaan rijden. Aangezien er geen supermarkt was en er nauwelijks brood was moest er een ontbijtje gebouwd worden van rijst, boter, pindakaas, jam, geroosterde wortel en peper. Zware hap maar best te doen als er niets anders is. Er was een route voor touristen dwars door de wetlands heen. Aangekomen bij deze route was deze tot eind september under construction. Voor jan lul om half 6 de wekker gezet. Daarna zijn we nog wezen kijken bij de Mfolozi rivier welke uitkomt bij onze backchannel. Hier hebben we een rondleiding gehad langs de suikerriettelers en de flooding areas. Hier zie je pas echt goed hoe de mens invloed kan hebben op de natuur. Wat een water trekken ze daar weg zeg voor al dat suikerriet en de boomplantages. ’S Middags hebben we nog even bij het subtropisch strand van Richards Bay gegeten en even een een rondje gelopen over de pier voor we weer vertrokken richting Durban. By the way, geniaal als je ziet hoe blij je iemand maakt met 8 rand (80 eurocent) fooi voor het op je auto passen.

Al met al hebben we een geweldige week gehad waar we veel gezien en gehoord hebben over ons project en waarbij we ontzettend veel hebben genoten van de natuur. Nu alleen nog een keertje terug om tijdens een nachtsafari de luipaard te spotten.

Wij hebben weer veel foto’s gemaakt en deze kan je vanaf zaterdag of zondag zien op http://www.flickr.com/photos/henryt2.

• 09 September 2011 - 15:56

Je Schoonbroer:

Klint allemaal erg herkenbaar. Leuk om te lezen :-) Geniet ervan knul.

Koen

• 09 September 2011 - 17:03

Bea:

Geweldig zeg wat je daar allemaal meemaakt, is haast niet te geloven, pas maar op met al dar wild, ben super benieuwd naar de foto's!
    have fun, groetjes ABL

• 09 September 2011 - 17:09

Rijk Vinke:

fantastisch verslag wat een leuke ervaringen

• 09 September 2011 - 18:35

Celia:

super verhaal weer zeg!
    Be careful, the lion sleeps tonight!

• 09 September 2011 - 20:14

Reiny:

hoi Dirk-Jan,

Geweldige ervaring lijkt me dat. Echt een heel andere cultuur dus. Ben heel benieuwd naar de foto's.

Fijn weekend!

groetjes,
    Reiny

• 11 September 2011 - 11:11

Jetje!:

Leuke foto's Dirkie!!! Super!

• 11 September 2011 - 18:54

Jan En Hanny:

Wat een geweldige reis hebben jij en je vrienden zeg.en wat heb je al veel gezien en gedaan in zo'n korte periode. Geweldig voor ons dat je zulke mooie verslagen en foto's maakt, kunnen we lekker meegenieten.
    Pas goed op jezelf.
    Nog een fijne tijd
    We kijken uit naar je volgende verslagen.
    h. grtz uit Doornspijk.

• 11 September 2011 - 22:17

Willem-Joost:

Kerel!

Klinkt goed vent daro!! Geniet ervan.
    Zat te denken, kunnen we zaterdag een Skype verbinding fixen voor de reuni van meppen? Mail me maar.
    Maar besteed er niet teveel tijd aan. Als je daar een leuke braai heb ga je daar die zuidafrikanen eens leren koken!

Laters

• 12 September 2011 - 17:27

Frank De Boer:

Leuke foto's, jammer dat een van die jongens de hele tijd van die rare bekken trekt ;-)

Sinds dit weekend staat je clubje weer bovenaan hoor. Morgen spelen we tegen Lyon, moet ook geen probleem zijn.

Kun je nog even een tweede Enoh of Serrano voor me scouten als je toch naar Kaapstad gaat?

• 12 September 2011 - 18:20

Rineke:

Hee Dirk!

Leuk om al je berichtjes te lezen en je foto's te bekijken. Veel plezier daar!!

Groetjes,
    Rineke

• 15 September 2011 - 11:36

Anja:

Hoi pasta- man !!
    Wat geweldig om te lezen! Wij zijn erg blij voor je dat je zulke mooie ervaringen mag ervaren. Geniet ervan en wij wachten met spanning op nieuwe verhalen en foto’s.
    Liefs Anja en de mannen