Last days Durban, First days of travelling - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu Last days Durban, First days of travelling - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dirk-Jan Vinke - WaarBenJij.nu

Last days Durban, First days of travelling

Door: chefdirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

02 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hello,

VAKANTIE!!!!! WHOOHOO het verslag is af! Exact 8 weken na vertrek hebben wij ons verslag online gezet op onze website! De bijlagen vereisen alleen nog een spellingscheck dus wij zijn nu eindelijk zo goed als klaar! Wij zijn blij met het resultaat en zullen nu moeten wachten op een mooi cijfer! Dat laatste komt vast goed aangezien onze prof hier erg positief was!

Afgelopen maandag hadden wij ook onze presentatie. Kasper en ik hebben even een lesje effectief presenteren gegeven voor een groot gezelschap. Dit gezelschap bestond onder andere uit vertegenwoordigers van de iSimangaliso Wetland Park authority (onze opdrachtgever), KZN Wildlife (uitvoerende tak parkbeheer), suikerriettelers, UNESCO, bekende biologen, studenten, onderzoekers en professoren. Niet niks dus!

De presentatie verliep erg goed en de reacties waren erg positief! ’s Avonds hadden we een soort afscheidsbraai geregeld voor de studenten en prof met wie wij de afgelopen 8 weken hebben samengewerkt. Na een braai waar we twee keer zo veel vlees hadden gekocht als nodig was het tijd voor een belletje met Christel. Erg leuk om haar even te spreken en door haar hebben we al voor 9 dagen aan overnachtingen geboekt voor onze reis door Zuid Afrika! THANKS!

Dinsdag en woensdag bestonden vooral uit het opeten van onze voorraadkast en het verwerken van ons verslag. De laatste loodjes waren zwaar, maar het eind is echt in zicht. Ook de auto moesten we weer inleveren. Dat betekent dus terug met de taxi naar de UKZN. Verder hebben we nog een bunny chow gegeten als lunch met de andere masterstudenten. Na een ritje met 7 man in een auto gingen we lunchen bij een lokaal tentje. Erg leuk zo’n ritje in de kofferbak….. Een bunny chow is een half uitgehold brood opgevuld met een Thaise curry. Erg heet, lekker en het smeert je darmen erg goed! Ook hebben we onze laatste avond nog gekookt voor onze huisbasin, haar man en de hulp.

Donderdag was het dan toch echt tijd voor Kaapstad. Via het Hilton hotel zijn we per busje vervoerd naar het vliegveld. Na een lekkere bak koffie zijn we naar Kaapstad vervlogen. Daar aangekomen hebben we na een broodje schwarma onze auto opgehaald. Als studentjes uit NL kregen we alweer een zo goed als nieuwe auto. Er stond welgeteld al 57km op de teller van onze Honda CRV. We rijden dus gewoon in een dikkeluxe SUV met automaat en leren automatische stoelen met stoelverwarming! Jaja stoelverwarming in Z-A…. Met deze auto voelen we ons wel thuis tussen de Jetset van Cape Town!

Aangekomen bij ons appartement hebben we even genoten van de zon. Het duurde even voordat we binnen waren maar het was het wachten waard. Een appartement aan zee met uitzicht over de tafelberg en de False bay, 3 slaapkamers, 2 badkamers en een dakterras! Echt prachtig!

De eerste dag in Kaapstad zijn we vroeg opgestaan om onze eerste dag goed te gebruiken. We hebben kaartjes gekocht voor de citytour bus en zijn heel Kaapstad doorgeweest met de bus. We zijn uitgestapt bij het kasteel, Victoria waterfront, het stadscentrum, een park, parlementsgebouwen, een kerk en tot slot weer bij terug bij ons rijtuig. Kaapstad is echt heel anders dan Durban! Het is hier echt westers! Gewoon een megastad met geld en aan zee. Vooral de Victoria Waterfront was een grote touristenboel. Restaurants, bars en winkels aan het water waren ruimschoots vertegenwoordigd. Acteurs en slangenmensen probeerden op straat wat geld bij elkaar te vissen en de excursiebedrijven probeerden je om de 5 meter over te halen om een boottochtje of helicoptervlucht te boeken. Sander en ik probeerde nog met onze 1.2 mp cameras een panaromafoto te maken van de tafelberg, lions head, de waterfront en het stadion. We zullen in NL wel zien of dit gelukt is met onze antieke telefoons….

’s Avonds zijn we naar Camps bay gereden. De jetset locatie van Cape town aan zee. Althans dat kregen we tussen de “fantastische” citytourmuziek te horen in de bus. Hier hebben we wederom een ontzettend lekker visje gegeten en terwijl de zon onderging onszelf getrakteerd op een aantal heerlijke cocktails. Daarna hadden we nog afgesproken om een drankje te gaan doen met een van de masterstudenten uit Durban die ook een weekje naar Kaapstad was met zijn vriendin. Na een erg gezellig avondje langs een paar verschillende barretjes zijn we via de 24uurs mac weer terug gegaan naar ons appartement.

De volgende morgen bestond uit uitslapen. Dat hadden we wel verdiend na 8 weken vroeg ons bed uit. De dag begon ook met wat regen dus dat gaf ons nog een extra excuus om te blijven liggen. Nadat we in kaapstad besloten om de toeristenmarkt te skippen zijn we op weg gegaan naar de tafelberg. 100 euro armer stonden we rond 1 uur bovenop de tafelberg. Tussen de wolken door hebben we ons hier vermaakt met het prachtige uitzicht wat de berg te bieden heeft. Veel meer behalve een paar dussy’s, struiken, stenen, veel toeristen en een pizzapunt heeft de tafelberg niet, maar het uitzicht is, met uitzondering van de wolken, prachtig! Weer beneden zijn we nog even naar een uitzichtspunt over de beachfront van de stad gereden. Hier hebben we met onze rode kopjes nog even van het uitzicht op de haven en het stadion genoten.
Op de terugweg besloten we om nog even door te rijden door de bergen aan de false bay. Via een prachtig bergpas, of beter gezegd kartbaan, en een paar dorpjes verder zagen we onze eerste walissen vanaf land. Ze waren dan wel ver weg maar we hebben ze al wel gespot. Ook hebben we genoten van de zonsondergang en zijn we teruggereden naar Gordons bay. ’s Avonds stond er wederom vis met een fles wijn op het menu. Heerlijk! Het leven bevalt me hier wel!

Next day was het tijd om naar Kaap de goede hoop te rijden. Via een aantal artistieke kustdorpjes, heel veel penguins en wat kleine stranden zijn we richting de Kaap gereden. Daar hebben wij een wandeling gemaakt naar de vuurtoren bovenop de berg en zijn we nog een stuk richting het zuidelijkste punt gelopen. Vanaf daar had je een mooi uitzicht over de False Bay, de oceaan en de stijle kliffen langs de zee. Via de Chapmans peak drive route zijn we vanaf het zuidelijkste puntje van de kaap terug naar Kaapstad gereden. Dit was een nieuwe en supermooie route langs zee en door de bergkliffen. Bij Houtbaai hebben we weer vis gegeten. Dit keer bij het restaurant wat bekend staat als een van de beste verse visrestaurants van Z-A. En ja het was ergggg lekker!

The day after zijn we vertrokken naar Stellenbosch. Hier hebben wij onze wijntour voor de dag erna geregeld en zijn we het stadje zelf gaan bekijken. De Nederlandse invloeden zijn ook hier oververtegenwoordigd. Als lunch hebben we zelfs kroketten met brood en mosterd gegeten. Ook zijn we nog op de campus van de universiteit geweest. Bij “Siviele ingenieurswese” aangekomen zijn we er toch echt achter gekomen dat architecten toch echt een hekel hebben aan civielers. Meer dan een blok beton kunnen we niet van het gebouw maken…. Vervolgens zijn we ’s middags nog doorgereden naar Franschhoek. Een erg frans georienteerd dorpje. Goed voor de souvenirs, slecht voor de portemonnee. ’s Avonds hebben we voor de verandering maar eens een pasta gemaakt. Na 4 dagen vis is dat toch wel lekker!

Dinsdag gingen we alweer vroeg naar Stellenbosch. Na ons appartementje vaarwel te hebben gezegd gloorden daar de wijnen al aan de horizon. Een wijntour langs vier winefarms stond op de planning. Simonsig, Fairview, Boschendal en Tokara. Erg lekker die 21 wijntjes. Vooral die flessen van boven de 20 euro gecombineerd met zelfgemaakte kazen. Wat een trip, wat een wijn en wat een koppijn van die sulfiet. Super irritant zo’n klein irritant hamertje vlak achter je ogen. Nu weet ik waarom ze sulfiet in Frankrijk bijna niet meer mogen gebruiken in het wijnmaakproces. Tussendoor hebben we ons nog vermaakt met een traditionele Afrikaanse maaltijd, Boboti.

’s Avonds zijn we op zoek gegaan naar maaltijd nr 2. Wederom een traditioneel Zuid Afrikaans gerecht. Dit keer was het potjie. Een zwart pannetje met gestoofd runderstaartvlees ofzo! Ook erg lekker maar wel vet! Vol goede moed zijn we ’s avonds toch nog maar een studentenkroeg ingedoken om nog een pilsje te drinken. Dit was alleen niet voor iedereen weggelegd….. Dan maar weer tijd om terug te gaan naar het B&B. Daar aangekomen was het voor mij een dooie boel en ben ik maar gaan slapen terwijl Kasper, Henry en Sander de kamerhuur bij de beheerder hebben weggezopen. Erg leuk om die verrotte kopjes nu te zien ontwaken en ze verhalen vertellen over Chinezen in Tanzania…. Nu gaan we zo in onze dikke SUV weer op weg naar Hermanus, kijken of we nog wat walvissen kunnen spotten en gaan we ons een dagje vermaken aan het strand. Daarna rijden we via een bergroute richting Oudsthoorn.

Foto’s zijn nu nog niet, maar binnenkort vast wel weer te zien op http://www.flickr.com/photos/henryt2

• 02 November 2011 - 07:20

Emily:

Jeetje Dj, Wat een leuk verhaal om de woensdagochtend op werk mee te beginnen! Leuk om die bekende plekjes in Kaapstad terug te zien in je verhaal! Echt ontzettend gaaf. Ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Tot snel Dirk, de 19e kom je alweer terug. Voor je het weet zit je weer in het donkeren koude (mistige!) Nederland! Tot snel!

• 02 November 2011 - 09:31

Grietje:

Hallo jongens,
    Leuk om weer even wat te leze.
    Jullie hebben het baaie goed voor elkaar zeg.
    Geniet er nog van en tot over 17 dagen.
    Groetjes
    Gerard en Grietje

• 02 November 2011 - 14:54

Willem:

Gast! Wat een trip man! Super!
    Geniet ervan.

• 02 November 2011 - 17:37

Koen:

Je club is zijn punten kwijt, je zusje haar stem en fiets en ik inspiratie om mijn scriptie te schrijven op dit moment...

Geniet er nog even van en we zien je snel weer :-)

P.S. Doe je weer mee met het kersttoernooi met de Wiesneuzen?

• 02 November 2011 - 19:51

Bea:

Hey dj, wat een gave belevenissen weer, super leuk om te lezen, ik zou er zo heen willen na al je enthousiaste verhalen! leuk dat je er zo van geniet, have fun! heel veel groetjes van, Arjan Bea en loïs

• 02 November 2011 - 20:22

Jetje!:

Joehoee leuk leuk leuk!! ik geniet helemaal van je leuke smsjes!!!:-) hahahaha! doe voorzichtig met springen jongen en tot snellos!

• 04 November 2011 - 15:57

Rijk En Wilma:

hallo allemaal , wat een leven hebben jullie eten drinken slapen en ook nog hele mooie plekjes zien geniet ervan en wees voorzichtig .

• 10 November 2011 - 22:21

...:

Wat heb ik je gemist! Die steun in mn rug, wat heb ik die nodig gehad de afgelopen periode dat je er niet was. Was? Bent! Ik ben blij dat je snel weer terugkomt....
    Dan zal ik de onverbreekbare vriendschap weer volop gaan benutten.
    Nog even....
    Tot snel, lieve rugzak!